Background

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, August 21, 2011

Masalah Astigmatism a.k.a Rabun Silau

Saya mula rabun seusia 11 tahun. Tapi time tu rabun saya tak la tinggi mana sekadar -1.00+ je. Masih boleh kalau tak nak pakai cermin mata. Itu pun cuma rabun jauh bukan astigmatism. Tapi... semasa saya di Universiti, saya mula mendapat astigmatism secara mendadak ke -3.00+. Mungkin sebab terlampau rajin sangat belajar di tengah malam dan dicahaya lampu yg kurang kot (rajin la sangat, hehe). Time tu tidaklah rasa masalah tu membebankan sebab kurangnya pengetahuan. Tapi sekarang masalah tu memang betul-betul 'masalah' bagi saya. Kebiasaanya, saya akan tukar cermin mata bila cermin mata saya dah menjangkau usia 2 tahun. Ye la mana la saya banyak duit nak tukar cermin mata selalu, lagipun saya tak nak la menyumbang pertambahan 'sampah' bingkai cermin mata saya di muka bumi ini, hehe. Beberapa tahun lepas saya buat spek baru, astigmatism saya meningkat ke -4.50+ dan semalam saya pergi buat pemeriksaan mata saya, astisgmatism saya menjadi -5.50+. amat dasat tak korang rasa?


Masalah inilah membuatkan saya merasa murung dan risau. Dan... bertambah murungnya saya bila saya memang tak dibenarkan untuk membeli (memakai lagi la) contact lens. Buat setakat ini dah lebih dari 5 kedai saya pergi untuk mendapatkan contact lens jenis toric. Semua kedai membuat reaksi yang menyedihkan saya bila mereka periksa dan tahu bahawa astigmatisma saya amat tinggi. Ada yang buat aksi terkejut, heran, sedih, yang buat muka poyo pun ada. huhu. Seperti yang korang tahu yang saya akan mengadakan majis pertunangan serentak dengan adik saya. Takkan la saya nak memakai cermin mata time tu. Berilah saya peluang untuk merasa santik buat seketika tanpa spectacles saya nie. Tapi mereka suma tak paham. Orang nak beli lens nak bagi business pun dieorg tak mau. Adoyai... apa pun tak boleh la. So... sad. Sobs sobs. T-T.


Jadi, disebabkan perasaan ingin tahu dengan lebih lanjut, hari ini adalah hari yang amatlah 'free', saya pun menjelajahlah dunia internet untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang masalah astigmatisme nie. Antara artikel yang saya dapat seperti :



dan


Sedikit sebanyak, ianya dengan pembacaan ini, barulah saya tahu punca masalah saya sebab tak ramai pun yang paham masalah saya ini. Sobs, sobs.


Yang Sebelah kanan tu adalah bentuk mata normal. Manakala yang sebelah kiri tu adalah bentuk mata saya sekarang...

Jadi, bila saya tak pakai cermin mata, saya melihat objek suma pecah macam gambar sebelah kiri. Sepatutnya objek dilihat jelas seperti gambar sebelah kanan. Tu tanda orang yang tak mengalami astigmatism.


Kepada korang-korang yang punya masalah seperti saya, jangan risau, kita senasib. Dan kepada yang matanya still sehat tanpa rabun, jaga leklok mata korang tau. Makan banyak2 buah atau sayur yang berwarna merah atau oren macam lobak la paling afdal, korang boleh buat carrot susu, yummy-yummy. Dah jadi minuman favourate saya dah tu. Selain tu, korang boleh gak makan tomato. Makan mentah sedap tau. Selain mata, ianya bole membuatkan kulit korang suma licin dan santik. Dulu saya rajinlah makan tomato hampir beberapa bulan tu, tiap2 hari saya makan tomato. breakfast tomato, lunch tomato, dinner pun tomato. Dan jadi tomatoman dah saya ni. Nasib baik tak tido dengan tomato. haha!


Selain tomato, korang kena rajin tengok tumbuh-tumbuhan hijau. Tak pun korang letak la gambar tumbuhan ke apa ke, tak kisah lah janji warna ijau di depan pc korang. Setiap kali mata korang letih, pandanglah gambar tu. Kalau tak korang tak suka makan lobak, tomata atau malas nak tgk ijau2 nie, korang minum air timun blended. Korang buat la macam ais blended tu. Mesti sedap. hehe. Lagi satu cara yang saya tau adalah guna daun sireh tapi... susah lah nak dapat daun sireh plus malas nak rebus nie. Jadi cara yang tu aku kurang tau la . hehe.


Kalau nak ikut cara islam, antara  cara yang saya tahu;
1) Dengan melihat bulan. Ambil posisi yang paling selesa. Kemudian, pandang bulan itu. Fokus, sehingga tidak lagi kabur. Sementara memandang bulan, berzikirlah dan berdoa kepada ALLAH SWT Yang Maha Mendengar Setiap Sesuatu; agar dipulihkan kembali penglihatan mata. Zikir tak kisah nak zikir apa pun, jika boleh zikir lah sesuatu yang ada kaitan dengan apa yang dipohon; contohnya  Wahai Yang Maha Melihat. Bulan mengambang penuh diperlukan bagi memberikan sensasi dan fokus yang lebih ketika merawat mata. Jika tak mampu untuk menunggu bulan penuh, bulan sabit pun boleh. Tidak menjadi masalah. Bulan dijadikan sebagai subjek utama, adalah disebabkan dirinya bulan itu terletak jauh dari bumi (berbanding pokok, bangunan, etc) dan dirinya bulan itu berada dalam jisim yang lebih besar berbanding bintang-bintang ataupun planet-planet. Malam diperlukan supaya mata dapat memberikan fokus terus kepada bulan. Dan bulan bukannya mengeluarkan cahaya, tetapi hanya sebagai "cermin" bagi cahaya matahari. Justeru, tiada masalah energi-energi lain yg boleh merosakkan mata seperti UV dan lelain (tidak seperti kita memfokuskan mata kita ke matahari).
2) Baca doa ni pg dan ptg...( slepas solat subuh n asar - pun sebaik2nya dibaca selalu bila2 masa)  ini adalah antara doa2 ma'thur... boleh didapti dlm ma'thurat...
         Allahoma 'afini fii badani. Allahomma 'afini fii sam 'i. Allahomma 'afini fii basori.
~ Allahumma. sihatkanlah badanku, Allahumma, sihatkanlah pendengaranku, Allahumma, sihatkanlah pengelihatanku.

3) Bacakan Surah Al-Fatihah Sebanyak 41 kali antara solat sunat dan fardu.  Kemudian tiupkan pada bahagian belakang kedua-dua ibu jari lalu diusap pada kedua-dua mata.
4) Bacakan ayat 93 dari Surah Yusuf dan ayat 22 dari Surah Qaf tiap-tiap satu 3 kali selepas tiap kali selesai mengerjakan solat.  Tiupkan pada belakang ibu jari kedua-dua belah tangan dan usapkan pada mata.
5) Membaca Surah Al-Qadar sambil merenung ke langit di dalam keadaan berwuduk.

6) Bangun dari tido amik air kat lelangit lidah dan letak kat mata n baca selawat kat atas Nabi Muhammad s.a.w.

Wah... banyaknya yang kena saya amalkan. Sumber2 nie suma saya dapat dari internet la hasil dari penjelajahan saya di dunia maya...

Ok la korang, disebabkan rasa murung saya dah kurang, dan saya dah dapat banyak maklumat nie, saya rasa elok lah kiranya saya mengundurkan diri saya dahulu, yek. Jumpa lagi di entry akan datang.


Saya mengidamkan mata yang santik dan sehat...

Amat sangat chumel kucing nie bila dia buat muka kecian macam tu kan?

3 comments:

  1. trims infonya ya, sangat bermanfaat untuk menjaga kesehatan mata

    ReplyDelete
  2. Trimas juga pada kamu kerana sudi meninggalkan komen di ruang ini. Tersangat la hepi. :)))

    ReplyDelete
  3. Salam sis, saya pun ada rabun silau. Cadang nak buat lasik. Sekarang tengah kumpul duit nak buat lasik, tak mampu nak buat spec mahal sangat. Doakan saya sis. Yang ada silau je tahu susahnya nak lihat dunia ni. Akak ada whatsapp, nak tanya sikit pasal rabun silau ni..

    ReplyDelete